صفحه اصلی اخبار بخش معدن بزرگترین دامپتراک جهان

بزرگترین دامپتراک جهان

25 دی 1392 In اخبار بخش معدن
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

تهیه کننده : جعفری

 

این روزها در میان اخبار، تیترهای گوناگونی به چشم می خورند که نشان از تلاش عده ای جهت ثبت رکوردی جدید در زمینه های مختلف در کتاب گینس دارد. اگر چه ثبت رکوردهای جدید در رشته های مختلف ورزشی امری غیر معمول نبوده و نیست ولیکن این اخبار از این رو جذاب شده اند که اخیراً موضوع رکوردزنی ها در دنیا پیرامون مسائلی از قبیل کوتاهی و بلندی قد و ناخن و یا سنگینی و لاغری افراد و یا حتی تعداد همسر و فرزند تعریف شده است.

اما خالی از لطف نیست که به رکوردهایی هم که در صنعت ثبت می شوند نگاهی داشته باشیم. به عنوان مثال آیا تا کنون به دنبال پاسخ این سئوال بوده اید که رکورد ساخت بزرگترین کامیون معدنی و یا اصطلاحاً همان Dump Truck در دست کدام کمپانی است؟

تکنولوژی تولید دامپتراکهای عظیم الجثه معدنی در اختیار کمپانی های معدودی در دنیا قرار دارد که از آن جمله می توان به Terex, Komatsu, Liebherr و همچنین Caterpillar اشاره نمود. در ادامه به بزرگترین دامپتراکهای تولیدی هر یک از کمپانی های یاد شده خواهیم پرداخت.

Terex

پیش از معرفی و توضیح مشخصات فنی دامپتراک تولیدی این کمپانی بهتر است اندکی در رابطه با تاریخچه و نحوه تولد Terex بدانیم. به لحاظ لغوی Terex از ترکیب دو کلمه Terra و Rex حاصل شده است. در لاتین Terra به معنی زمین و Rex نیز به معنی پادشاه می باشد. کمپانی General Motors آمریکا در سال 1968 بواسطه حکم یکی از دادگاههای ایالات متحده به مدت چهار سال موظف به توقف تولید و فروش دامپتراک های خارج جاده ای خود که در آن زمان با نام Euclid تولید می نمود، گردید. از اینرو GM در همان سال اقدام به تاسیس شرکتی دیگر به نام Terex کرده و فعالیت خود را تحت لوای این نام ادامه داد.

پس از مدتی در سال 1980 جنرال موتورز اقدام به فروش Terex به یک هلدینگ آلمانی به نام IBH Holding AG نمود که البته پس از 3 سال در 1983 با اعلام ورشکستگی این شرکت آلمانی مالکیت Terex مجدداً به GM بازگشت. پس از بازگشت مجدد Terex به GM، در یک اقدام ساختار شکنانه جنرال موتورز این کمپانی را به دو قسمت Terex Equipment Limited و Terex USA تقسیم نمود. سپس در سال 1986 یکی از مدیران صاحب نام در ایالات متحده به نام Randolph W. Lenz اقدام به خرید Terex USA از جنرال موتورز نمود که البته پس از یک سال Terex Equipment را نیز از GM خریداری کرد و با ادغام هر دو، Terex Corporation را بنیانگذاری نمود.

کمپانی Terex در کارنامه خود تولید دامپتراک مدل 19-33 Titan را ثبت کرده که در زمان خود به عنوان بزرگترین کامیون خارج جاده ای جهت جا به جایی مواد مطرح بود. البته از این مدل تنها یکعدد ساخته شد و در نهایت نیز در سال 1990 در نزدیکی معدنی که مورد استفاده قرار گرفته بود در Sparwood - British Columbia به عنوان یک نماد قرار داده شد. اگر چه مدل فوق همچنان به لحاظ سایز و اندازه ظاهر بزرگترین دامپتراک محسوب می گردد و لیکن به لحاظ قدرت جابه جایی مواد، Pay Load، دیگر در رتبه نخست قرار ندارد.

Description: http://images.persianblog.ir/106156_oFQ5smki.JPG

مدل فوق قدرت جا به جایی 370 تن مواد را در بادی خود داشت و Terex به جهت حفظ جایگاه خود میان سایر تولیدکنندگان دامپتراکهای عظیم الجثه در سال 2008 اقدام به معرفی مدل MT6300 به ظرفیت 400 تن نمود. (البته بیان این نکته ضروری است که Terex در فوریه سال 2010 نام زیرمجموعه خود که وظیفه تولید دامپتراکهای فوق سنگین را عهده دار است، از Unit Rig به Bucyrus تغییر داد. بنابراین اگر در تحقیقات خود به این نام برخورد کردید، تعجت نکنید.)

Description: http://images.persianblog.ir/106156_Ux7b7fz4.jpg

این دامپتراک که یکی از بزرگترین ها محسوب می شود در سال 2008 توسط Terex معرفی شده و همانطور که اشاره شد ظرفیت آن 400 تن می باشد. وزن عملیاتی این دستگاه (وزن دستگاه به همراه بار) بیش از 600 تن بوده و 3,750 اسب بخار قدرت مورد نیاز خود را با استفاده از موتور MTU مدل DDC 20V4000 تامین می نماید. فاصله مرکز به مرکز دو محور جلو و عقب این دستگاه 6.65 متر بوده و ارتفاع آن تا قسمت فوقانی Body (قسمت حمل بار) در حالت خوابیده 7.92 متر می باشد. البته در هنگام تخلیه بار، زمانیکه بادی دستگاه کاملاً باز می گردد، فاصله قسمت بالایی آن تا زمین بالغ بر 13.5 متر می گردد.

Komatsu

کمپانی Komatsu همانطور که از نام آن مشخص است یک کمپانی ژاپنی است که البته به دلیل تنوع محصولات و همچنین تیراژ تولید دارای خطوط تولید مختلفی در اقصی نقاط جهان بوده و حتی برخی از محصولات خود را در ایالات متحده تولید می نماید. محصولات Komatsu بواسطه بیلهای مکانیکی آن و همچنین بلدوزرهای مدل D155 آن، در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد.

این کمپانی نیز که از بزرگترین تولیدکنندگان ماشین آلات دنیا محسوب می شود، در خصوص تولید ماشین آلات معدنی بسیار قدرتمند عمل نموده بطوریکه بزرگترین دامپتراک تولیدی کوماتسو، ظرفیت جابه جایی 360 تن بار را دارا می باشد.

 

Description: http://images.persianblog.ir/106156_7ShBFxrk.jpg

دامپتراک مدل 1-960E کوماتسو که مجهز به موتور 18 سیلندر  ساخت همین کمپانی به مدل SSDA18V170 و قدرت 3,500 اسب بخار می باشد، در سال 2008 به بازار جهانی معرفی گردید و هم اکنون در کارخانجات کوماتسو واقع در Peoria, Illinois ایالات متحده تولید می گردد.

ظرفیت بادی دامپتراک فوق 214 متر مکعب (heaped 2:1) بوده و ظرفیت تانک سوخت آن قریب به 5,300 لیتر می باشد. وزن عملیاتی این دستگاه نیز بیش از 575 تن اعلام گردیده است.

Liebherr

تنوع تولیدات این کمپانی عظیم آلمانی بسیار زیاد می باشد. انواع مختلف جرثقیل، ماشین آلات راهسازی و معدن و حتی تجهیزات و قطعات تخصصی هواپیماهای Airbus تنها بخشی از تولیدات لیبهر می باشد. شاید تعجب کنید اگر بدانید که این کمپانی حتی در زمینه تولید لوازم خانگی نیز فعال می باشد.

 

Description: http://images.persianblog.ir/106156_nREKI11g.jpg

خانواده T282 بزرگترین دامپتراکهای تولیدی لیبهر هستند که سری C آن در نمایشگاه Bauma 2010 در مونیخ آلمان معرفی گردید. وزن این دستگاه (بدون بار) 261 تن و ظرفیت جابه جایی بار آن 400 تن می باشد. موتور این دستگاه انتخابی است بدین صورت که می توان از بین موتور MTU مدل 20V4000 که دارای 20 سیلندر و قدرت 3,750 اسب بخار و همچنین موتور Cummins مدل QSK78 که دارای 18 سیلندر و قدرت 3,500 اسب بخار می باشد، با توجه به نوع پروژه و قدرت مورد نیاز آن یکی را انتخاب نمود.

Description: http://images.persianblog.ir/106156_QJ56Le1k.jpg

 

Caterpillar  و اما

کاترپیلار که معروفترین نام در بین تولیدکنندگان ماشین آلات راهسازی و معدنی بوده و مقام نخست را نیز در میزان تولید و فروش این محصولات در اختیار دارد، بزرگترین دامپتراک خود، مدل 797F را در اواسط سال 2009 به بازار معرفی نمود. این مدل که جایگزین مدل 797B گردید، مجهز به موتور 20 سیلندر کاترپیلار مدل C175-20 ACERT به قدرت 3,793 اسب بخار می باشد. نکته جالب اینکه در مدل 797B از دو موتور 12 سیلندر 3524 که آنها نیز ساخت کاترپیلار می باشند، جهت تامین قدرت مورد نیاز دستگاه استفاده می گردید.

 

Description: http://images.persianblog.ir/106156_EOK5L7g2.jpg

مخزن سوخت این دستگاه 3,785 لیتر و حداکثر سرعت آن نیز در حین حمل بار 68 کیلومتر بر ساعت می باشد. حداکثر ظرفیت بادی این دستگاه 267 متر مکعب اعلام گردیده است. طول کلی این دامپتراک عظیم الجثه بیش از 15 متر بوده و فاصله مرکز به مرکز دو تایر عقب و جلو نیز 7.1 متر می باشد.

 

                                                                     

 

حال با این تفاسیر و این رقابت نزدیک و تنگاتنگ آیا می توانید اعلام کنید کدامیک بزرگترین دامپتراک جهان می باشد؟

خواندن 1498 دفعه آخرین ویرایش در چهارشنبه, 25 دی 1392 ساعت 09:58
برای ارسال نظر وارد سایت شوید
صفحه اصلی اخبار بخش معدن بزرگترین دامپتراک جهان