اخبار بخش معدن
تهیه کننده : جعفری
این روزها در میان اخبار، تیترهای گوناگونی به چشم می خورند که نشان از تلاش عده ای جهت ثبت رکوردی جدید در زمینه های مختلف در کتاب گینس دارد. اگر چه ثبت رکوردهای جدید در رشته های مختلف ورزشی امری غیر معمول نبوده و نیست ولیکن این اخبار از این رو جذاب شده اند که اخیراً موضوع رکوردزنی ها در دنیا پیرامون مسائلی از قبیل کوتاهی و بلندی قد و ناخن و یا سنگینی و لاغری افراد و یا حتی تعداد همسر و فرزند تعریف شده است.
اما خالی از لطف نیست که به رکوردهایی هم که در صنعت ثبت می شوند نگاهی داشته باشیم. به عنوان مثال آیا تا کنون به دنبال پاسخ این سئوال بوده اید که رکورد ساخت بزرگترین کامیون معدنی و یا اصطلاحاً همان Dump Truck در دست کدام کمپانی است؟
تکنولوژی تولید دامپتراکهای عظیم الجثه معدنی در اختیار کمپانی های معدودی در دنیا قرار دارد که از آن جمله می توان به Terex, Komatsu, Liebherr و همچنین Caterpillar اشاره نمود. در ادامه به بزرگترین دامپتراکهای تولیدی هر یک از کمپانی های یاد شده خواهیم پرداخت.
Terex
پیش از معرفی و توضیح مشخصات فنی دامپتراک تولیدی این کمپانی بهتر است اندکی در رابطه با تاریخچه و نحوه تولد Terex بدانیم. به لحاظ لغوی Terex از ترکیب دو کلمه Terra و Rex حاصل شده است. در لاتین Terra به معنی زمین و Rex نیز به معنی پادشاه می باشد. کمپانی General Motors آمریکا در سال 1968 بواسطه حکم یکی از دادگاههای ایالات متحده به مدت چهار سال موظف به توقف تولید و فروش دامپتراک های خارج جاده ای خود که در آن زمان با نام Euclid تولید می نمود، گردید. از اینرو GM در همان سال اقدام به تاسیس شرکتی دیگر به نام Terex کرده و فعالیت خود را تحت لوای این نام ادامه داد.
پس از مدتی در سال 1980 جنرال موتورز اقدام به فروش Terex به یک هلدینگ آلمانی به نام IBH Holding AG نمود که البته پس از 3 سال در 1983 با اعلام ورشکستگی این شرکت آلمانی مالکیت Terex مجدداً به GM بازگشت. پس از بازگشت مجدد Terex به GM، در یک اقدام ساختار شکنانه جنرال موتورز این کمپانی را به دو قسمت Terex Equipment Limited و Terex USA تقسیم نمود. سپس در سال 1986 یکی از مدیران صاحب نام در ایالات متحده به نام Randolph W. Lenz اقدام به خرید Terex USA از جنرال موتورز نمود که البته پس از یک سال Terex Equipment را نیز از GM خریداری کرد و با ادغام هر دو، Terex Corporation را بنیانگذاری نمود.
کمپانی Terex در کارنامه خود تولید دامپتراک مدل 19-33 Titan را ثبت کرده که در زمان خود به عنوان بزرگترین کامیون خارج جاده ای جهت جا به جایی مواد مطرح بود. البته از این مدل تنها یکعدد ساخته شد و در نهایت نیز در سال 1990 در نزدیکی معدنی که مورد استفاده قرار گرفته بود در Sparwood - British Columbia به عنوان یک نماد قرار داده شد. اگر چه مدل فوق همچنان به لحاظ سایز و اندازه ظاهر بزرگترین دامپتراک محسوب می گردد و لیکن به لحاظ قدرت جابه جایی مواد، Pay Load، دیگر در رتبه نخست قرار ندارد.
مدل فوق قدرت جا به جایی 370 تن مواد را در بادی خود داشت و Terex به جهت حفظ جایگاه خود میان سایر تولیدکنندگان دامپتراکهای عظیم الجثه در سال 2008 اقدام به معرفی مدل MT6300 به ظرفیت 400 تن نمود. (البته بیان این نکته ضروری است که Terex در فوریه سال 2010 نام زیرمجموعه خود که وظیفه تولید دامپتراکهای فوق سنگین را عهده دار است، از Unit Rig به Bucyrus تغییر داد. بنابراین اگر در تحقیقات خود به این نام برخورد کردید، تعجت نکنید.)
این دامپتراک که یکی از بزرگترین ها محسوب می شود در سال 2008 توسط Terex معرفی شده و همانطور که اشاره شد ظرفیت آن 400 تن می باشد. وزن عملیاتی این دستگاه (وزن دستگاه به همراه بار) بیش از 600 تن بوده و 3,750 اسب بخار قدرت مورد نیاز خود را با استفاده از موتور MTU مدل DDC 20V4000 تامین می نماید. فاصله مرکز به مرکز دو محور جلو و عقب این دستگاه 6.65 متر بوده و ارتفاع آن تا قسمت فوقانی Body (قسمت حمل بار) در حالت خوابیده 7.92 متر می باشد. البته در هنگام تخلیه بار، زمانیکه بادی دستگاه کاملاً باز می گردد، فاصله قسمت بالایی آن تا زمین بالغ بر 13.5 متر می گردد.
Komatsu
کمپانی Komatsu همانطور که از نام آن مشخص است یک کمپانی ژاپنی است که البته به دلیل تنوع محصولات و همچنین تیراژ تولید دارای خطوط تولید مختلفی در اقصی نقاط جهان بوده و حتی برخی از محصولات خود را در ایالات متحده تولید می نماید. محصولات Komatsu بواسطه بیلهای مکانیکی آن و همچنین بلدوزرهای مدل D155 آن، در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد.
این کمپانی نیز که از بزرگترین تولیدکنندگان ماشین آلات دنیا محسوب می شود، در خصوص تولید ماشین آلات معدنی بسیار قدرتمند عمل نموده بطوریکه بزرگترین دامپتراک تولیدی کوماتسو، ظرفیت جابه جایی 360 تن بار را دارا می باشد.
دامپتراک مدل 1-960E کوماتسو که مجهز به موتور 18 سیلندر ساخت همین کمپانی به مدل SSDA18V170 و قدرت 3,500 اسب بخار می باشد، در سال 2008 به بازار جهانی معرفی گردید و هم اکنون در کارخانجات کوماتسو واقع در Peoria, Illinois ایالات متحده تولید می گردد.
ظرفیت بادی دامپتراک فوق 214 متر مکعب (heaped 2:1) بوده و ظرفیت تانک سوخت آن قریب به 5,300 لیتر می باشد. وزن عملیاتی این دستگاه نیز بیش از 575 تن اعلام گردیده است.
Liebherr
تنوع تولیدات این کمپانی عظیم آلمانی بسیار زیاد می باشد. انواع مختلف جرثقیل، ماشین آلات راهسازی و معدن و حتی تجهیزات و قطعات تخصصی هواپیماهای Airbus تنها بخشی از تولیدات لیبهر می باشد. شاید تعجب کنید اگر بدانید که این کمپانی حتی در زمینه تولید لوازم خانگی نیز فعال می باشد.
خانواده T282 بزرگترین دامپتراکهای تولیدی لیبهر هستند که سری C آن در نمایشگاه Bauma 2010 در مونیخ آلمان معرفی گردید. وزن این دستگاه (بدون بار) 261 تن و ظرفیت جابه جایی بار آن 400 تن می باشد. موتور این دستگاه انتخابی است بدین صورت که می توان از بین موتور MTU مدل 20V4000 که دارای 20 سیلندر و قدرت 3,750 اسب بخار و همچنین موتور Cummins مدل QSK78 که دارای 18 سیلندر و قدرت 3,500 اسب بخار می باشد، با توجه به نوع پروژه و قدرت مورد نیاز آن یکی را انتخاب نمود.
Caterpillar و اما
کاترپیلار که معروفترین نام در بین تولیدکنندگان ماشین آلات راهسازی و معدنی بوده و مقام نخست را نیز در میزان تولید و فروش این محصولات در اختیار دارد، بزرگترین دامپتراک خود، مدل 797F را در اواسط سال 2009 به بازار معرفی نمود. این مدل که جایگزین مدل 797B گردید، مجهز به موتور 20 سیلندر کاترپیلار مدل C175-20 ACERT به قدرت 3,793 اسب بخار می باشد. نکته جالب اینکه در مدل 797B از دو موتور 12 سیلندر 3524 که آنها نیز ساخت کاترپیلار می باشند، جهت تامین قدرت مورد نیاز دستگاه استفاده می گردید.
مخزن سوخت این دستگاه 3,785 لیتر و حداکثر سرعت آن نیز در حین حمل بار 68 کیلومتر بر ساعت می باشد. حداکثر ظرفیت بادی این دستگاه 267 متر مکعب اعلام گردیده است. طول کلی این دامپتراک عظیم الجثه بیش از 15 متر بوده و فاصله مرکز به مرکز دو تایر عقب و جلو نیز 7.1 متر می باشد.
حال با این تفاسیر و این رقابت نزدیک و تنگاتنگ آیا می توانید اعلام کنید کدامیک بزرگترین دامپتراک جهان می باشد؟
تهیه کننده : احمدی
شاسی و بدنه
شاسی از اتصال 16 قطعه فولادی ساخته میشود که از این تعداد 14 قطعه با ریخته گری به صورت یکپارچه و 2 قطعه با روش پرس داغ (Forging )ساخته میشوند. به منظور افزایش انعطاف پذیری و ضربه پذیری شاسی به خصوص در شرایط دمایی پایین در ساختار آن از فولاد نرم یا (Mild steel ) نیز استفاده شده است .تمامی قطعات پس از بازرسی اولیه ، در چند مرحله توسط جوشکاران ماهر و جوشکاری عمیق روباتیک به یکدیگر متصل میشوند. پس از شکل گیری شاسی، نقاط جوشکاری شده به روش اولترا سونیک مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرند تا کوچکترین مشکل احتمالی در جوشکاری مشخص و رفع شود. مهمترین بخش بدنه کامیون قسمت حمل بار آن است که از صفحات فولادی تقویت شده با تیر های افقی و عمودی ساخته شده و مقاومت فوق العاده ای در برابر ضربه ، خوردگی و ساییدگی دارد.سایر بخش های بدنه قاب رادیاتور ، کابین و بخش های کناری را شامل میشود. شرکت کاترپیلار چهار طراحی مختلف برای بدنه کامیون 797 اف در نظر گرفته که متناسب با شرایط عملیاتی ، توسط خریدار قابل انتخاب است. هر کدام از طرح ها ویژگی هایی همچون تقویت و تغییر ابعاد ، افزایش و یا کاهش ظرفیت حمل بار را در پی دارند.
پیشرانه
قلب تپنده کاترپیلار 797 اف ، پیشرانه دیزل چهارزمانه مدل C175-20 ACERT با 4000 اسب بخار (2983 کیلو وات) قدرت ناخالص است. این پیشرانه 20 سیلندری به چهار عدد توربوشارژ با خنک کننده پسین هوا به هوا (air-to-air aftercooler) و سیستم سوخت رسانی ریل مشترک با کنترل الکترونیکی مجهز است. کنترل الکترونیکی سیستم سوخت رسان ، بازده پیشرانه را افزایش و مصرف سوخت و آلایندگی آن را کاهش میدهد. پیشرانه 20 سیلندری C175-20 ACERT با حجم 106 لیتر ، 450 اسب بخار قویتر از پیشرانه 24 سیلندری 3524B با حجم 117 لیتر است که این مسئله به خوبی گویای افزایش قابل توجه بازده این پیشرانه در مقایسه با مدل های قبلی است. پیشرانه C175-20 ACERT به سیستم نظارت و کنترل کامپیوتری موتور موسوم به ADEM™ A4 نیز مجهز شده که قدرت پردازشی آن 50 مرتبه از سیستم های پیشین بیشتر است. سیستم ADEM™ A4 دارای حسگر هایی در بیش از 30 نقطه بحرانی پیشرانه است و توانایی کنترل بیش از 100 پارامتر موتور را دارد. این سیستم امکان عیب یابی پیشرانه در کمترین زمان ممکن را فراهم میکند.
سیستم انتقال قدرت
سیستم انتقال قدرت در کامیون 797 اف از یک مبدل گشتاور با قفل کلاچ ، سیستم کنترل الکترونیکی فشار کلاچ ، جعبه دنده سیاره ای هشت دنده با کنترل کامپیوتری و چندین چرخ دنده تعدیل کننده نهایی تشکیل میشود که قدرت موتور را به محور عقب منتقل کرده و قدرت پایدار و سرعتی معادل با 67.6 کیلومتربر ساعت (42مایل) را برای کامیون فراهم میکنند.
سیستم ترمز
کاترپیلار 797 اف دارای سیستم ترمز با ترکیبی از ترمز اصلی ، ثانویه و پارکینگ است. ترمز چرخ های جلو هر کدام از 10 صفحه و ترمز چرخ های عقب هر کدام از 15 صفحه فولادی تشکیل شده اند. در هنگام ترمز فاصله بین صفحات کاهش یافته و با اصطکاک ایجاد شده بین آنها عمل توقف کامیون صورت میگیرد. سطح اصطکاک بین صفحات ترمز در حدود 51250 اینچ مربع است . به منظور جلوگیری از ساییدگی صفحات ترمز از مقدار زیادی روغن استفاده میشود که علاوه بر پوشش فاصله بین صفحات و جلوگیری از ساییدگی ، گرمای حاصل از اصطکاک صفحات را جذب کرده و آن ها را خنک نگه می دارد..ترمز پارکینگ از نوع هیدرولیکی بوده و دارای مکانیزم رها سازی خودکار است. این ترمز در هر چهار چرخ کامیون تعبیه شده و امکان توقف آن در سطوحی با شیب 15 درصد را فراهم میکند. علاوه بر این ، کاترپیلار 797 اف به سیستم کنترل الکترونیکی ترمز ها نیز مجهز است که نیروی ترمز را به نسبت سرعت و وزن کامیون تنظیم میکند.
سیستم تعلیق
با توجه به وزن زیاد و ظرفیت حمل بار فوق العاده کامیون ، سیستم تعلیق هیدرولیکی برای آن در نظر گرفته شده است. اصول کار سیستم تعلیق هیدرولیکی بر اصل تراکم پذیری گازها و غیرقابل تراکم بودن مایعات بنا نهاده شده. هر کدام از جک های بکار رفته در سیستم تعلیق که جایگزین فنرهای معمولی شده اند شامل یک سیلندر و پیستون ساده و یک مخزن یا انباره که تحت فشار گاز نیتروژن است و در بالای جک نصب می شود هستند. روغن هیدرولیک می تواند بین جک و انباره حرکت رفت و برگشت داشته باشد. وزن بدنه کامیون که روی چرخها وارد می شود باعث بالا آمدن پیستون در سیلندر شده و در نتیجه خروج روغن از جک و ورود آن را به انباره در پی خواهد داشت. با اضافه شدن روغن به انباره تراکم گاز نیتروژن حبس شده در داخل انباره افزایش می یابد تا با وزن خودرو به تعادل برسد. به این ترتیب گاز نیتروژن داخل انباره با متراکم شدن بیشتر مانند یک فنر عمل می کند. با قرار دادن یک مجرای تنگ بین پیستون و انباره سرعت نوسان پیستون کاهش داده می شود و ضربات ناشی از سطوح ناهموار جذب می گردد، عملی که در خودروهای معمولی توسط کمک فنر انجام می شود.
کابین اپراتور
کابین اپراتور از طراحی ارگونومیک بهره میبرد. پنل کنترل و پدال ها بالاترین سطح دسترسی را دارند و صندلی ها از تعلیق بادی برخوردار هستند. علاوه بر این کابین دارای سیستم تهویه مطبوع است که رطوبت و دمای آن را همواره در سطح مطلوب نگه می دارد. از جمله نکات مد نظر قرار گرفته در طراحی کابین میزان صدای داخل آن است که به 76 دسی بل محدود شده است. در کابین دو نوع نمایشگر آنالوگ و دیجیتال چند منظوره نصب شده است که نمایشگر های چند منظوره وظیفه نمایش اطلاعات تخصصی را برعهده دارند.
سیستم های کنترل و نظارت
با توجه به ابعاد کامیون که دید راننده را بسیار محدود میکند استفاده از سیستم های نظارتی کمکی ، ضروری است . از این رو در کاترپیلار 797 اف دوربین هایی در قسمت های مختلف بدنه نصب شده است تا راننده نظارت کاملی بر اطراف داشته باشد. علاوه بر دوربین ها از یک سیستم راداری نیز به منظور کشف موانع و اجسام در نزدیکی کامیون استفاده میشود که اطلاعات راننده از محیط اطراف را به حداکثر میرساند .
یکی دیگر از سیستم های پیشرفته نصب شده بر کاترپیلار 797 اف ، سیستم نظارتی VIMS™ است. ورودی این سیستم از حسگر هایی است که درقسمت های مختلف کامیون نصب شده و خروجی آن اطلاعاتی است که در صفحه نمایشگر موجود در کابین برای اپراتور نمایش داده میشود. از جمله قابلیت های این سیستم نمایش لحظه ای 10 پارامتر ، نمایش وزن بارگذاری شده و ثبت اطلاعات عملیاتی کامیون است.سیستم نظارتی VIMS™ در صورت بروزکوچکترین مشکل در عملکرد سیستم های کامیون ، اپراتور را در جریان میگذارد.
سوخت ، مایع خنک کننده و روغن
کاترپیلار 797 اف دارای مخزن سوختی با ظرفیت 3785 لیتر (1000 گالون) است . این کامیون به 1160 لیتر مایع خنک کننده موتور ، 319 لیتر روغن برای محفظه میل لنگ ، 1176 لیتر روغن برای دیفرانسیل ، 355 لیتر روغن برای سیستم هیدرولیکی فرمان(شامل مخزن) ، 629 لیتر روغن برای مبدل گشتاور و جعبه دنده و 1670 لیتر روغن برای ترمز ها نیاز دارد.
تایر
کاترپیلار 797 اف از شش حلقه تایر رادیال مدل Michelin 59/80R63 XDR استفاده میکند. این تایر ها با ارتفاع 4.028 متر ، عرض 1.48 متر و وزن 5300 کیلوگرم ، بزرگترین تایر ها در جهان هستند. لازم به ذکر است که هر حلقه از این تایر ها تا سال 2009 قیمتی معادل با 42500 دلار داشته است.
ساخت و منتاژ
پیشرانه توسط شعبه کاترپیلار لافایت واقع در ایالت ایندیانا ساخته و سپس به شعبه کاترپیلار واقع در ایلینوی منتقل میشود. تایر ها توسط شرکت میچلین آمریکای شمالی واقع در لکسینگتون کارولینای جنوبی ساخته و به محل مورد نظر خریدار ارسال میشوند. کابین راننده و تمامی سیستم های مرتبط با آن توسط شرکت برگ استورم واقع در ایالت ایلینوی ساخته میشود. هر کابین توسط یک تکنسین در مدت چهل ساعت منتاژ میشود. قسمت های مختلف بدنه 797 اف در شعبه کاترپیلار مکزیک واقع در مونتری ساخته و به محل مورد نظر خریدار ارسال میشود. قطعات شاسی توسط صنایع ریخته گری Amite واقع در ایالت لوئیزیانا ساخته میشود. کوچکترین قطعه ریخته گری شده 230 کیلوگرم و بزرگترین قطعه ریخته گری شده 5400 کیلوگرم وزن دارد. قطعات شاسی پس از ساخت به شعبه کاترپیلار واقع در ایلینوی منتقل شده و منتاژ میشوند.
حمل و نقل
با توجه به ابعاد و وزن بسیار زیاد کاترپیلار 797 اف ، انتقال آن به صورت یکپارچه امکان پذیر نیست . از این رو کامیون را به صورت بخش های جداگانه به محل معدن حمل میکنند. برای حمل پیشرانه ، شاسی و محور ها به شش الی هفت تریلر و برای حمل قسمت حمل بار به یک تریلر نیاز است. علاوه بر این برای حمل شش حلقه تایر به دو تریلر و برای حمل سایر بخش های بدنه به چهار تریلر نیاز است.
منتاژ نهایی
منتاژ نهایی کاترپیلار 797 اف توسط متخصصین شرکت کاترپیلار در محل معدن صورت میگیرد. پیش از اتصال بدنه به شاسی ، ابتدا باید تمامی قسمت های بدنه به یکدیگر متصل شوند که این کار توسط یک تیم آموزش دیده در مدت هفت الی 10 روز انجام میشود. اتصال تمامی قطعات و منتاژ نهایی توسط تیم هفت نفری از متخصصین با سه شیفت کار در هفت روز هفته به مدت 20 روز طول میکشد.
قیمت
هر دستگاه کاترپیلار 797 اف قیمتی معادل با 5 میلیون دلار دارد. لازم به ذکر است که نصب سیستم های اضافی مورد نظر خریدار بر قیمت کامیون می افزاید.
عمر کاری
به جز شاسی ، تمامی اجزای کامیون 797 اف قابل تعویض هستند و چنانچه شرایط نگهداری از کامیون مطلوب باشد عمر کاری در حدود 20 سال خواهد داشت.
تهیه کننده : احمدی
خبرگزاری فارس: در زمین اقیانوسها، کوهها و جنگلهای زیبایی وجود دارد اما ما فراموش میکنیم که در زمین حفرههای غول پیکری نیز وجود دارد که زمانی به آنها از بالا مشاهده میکنیم شبیه نقطهها یا خال به نظر میسند.
این حفرههای شگفتانگیز را می توان در برخورد شهاب سنگها، معادن الماس و آتشفشانها بر روی سطح زیبای زمین مشاهده کرد.
ابعاد این چالهها و معادن بسیار جذاب متفاوت هستند. دیدن آنها با اندازههای واقعی شان جالب و متحیر کننده است.
معدن Mirny, Yakoutie در روسیه
در سال های 60 این معدن الماس قادر به تولید بیش از 10 میلیون قیراط الماس یعنی دو تن الماس در سال بوده است.
گسترش این معدن از سال 1957 شروع شد. با طول 525 متر و 1200 متر قطر بزرگترین معدن در اتحاد جماهیر شوروی است. حتی پرواز هلیکوپتر برفراز این معدن ممنوع است.
Berkeley Pit, Montana در ایالات متحده آمریکا
این معدن مس قدیمی افتتاح آن در سال 1955 – 1982 بوده است. آبهای زیر زمینی به دلیل نزدیک بودن به این مکان حفره را پر از آب کرده اند. در حال حاضر عمق 270 متر است
دره عمیق و باریک معدن Bingham در ایالات متحده آمریکا
عمیقترین معدن روباز در جهان درسال 1906 افتتاح شد با عمق 970 متر و 4 کیلومترعرض آن است.
در سال 2004 بیشتر از 17 میلیون تن مس، 715 تن طلا، 5900 تن نقره و 386 کیلوتن مولیبدن تولید کرد. به نظر میرسد تا سال 2030 عملکرد خوبی خواهد داشت.
دهانه آتشفشان Darvaza در ترکمنستان معروف به دروازه های جهنم
این سوراخ استثنایی در صحرای کاراکوم واقع شده است. گروهی از زمینشناسان در اکتشافات مواد معدنی جماهیر شوروی در سال 1970 در جستجو بودند که به طور تصادفی این حفره زیرزمینی را مشاهده میکنند. این حفره یک ذخیره گازی است که بدون هیچ وقفهای در حال سوختن است.
Oudatchnaia در روسیه
این معدن الماس 2روز پس از معدن Mirny توسط Vladimir Chtchoukine و گروه اش در سال 1955 کشف شد.
امروز با عمق 600 متر سومین و عمیق ترین معدن در جهان است.
Chuquicamata در شیلی
این معدن بزرگترین و دومین و عمیقترین معدن مس روباز در جهان است. بیش از 2790 متر و 850 متر است که در سال 1882 افتتاح شد. یک سوم کل صادرات شیلی مس است.
معدن الماس Diavik در کانادا
این منطقه در سال 1992 مورد مطالعه قرار گرفت و تولید آن در سال 2003 آغاز شد. در سال 2010 استخراج از معادن زیرزمینی آغاز شد.
معدن الماس Ekati در کانادا
این معدن اولین معدن کانادا برای تولید الماس است. در سال 1998 تولید شد و میتواند 6 درصد الماس بازار جهانی را تولید کند.
معدن Grasberg در اندونزی
بزرگترین معدن طلا و سومین معدن مس در جهان است. عمق آن از سطح دریا 4100 متراست. در یکی از دور افتاده ترین مناطق از غرب پاپوا ساخته شده است. در سال 2006 بیش از 610.8 تن مس و 58.47 تن طلا و 174.46 تن نقره تولید کرد.
Kalgoorlie در استرالیا
این معدن باز طلا 3.8 کیلومتر طول و 2 کیلومتر عرض و 400 متر عمق دارد که آن را بزرگترین معدن طلا در کشور گویند.
گنبد Verdefort در آفریقای جنوبی
دومین دهانه آتشفشان شناخته شده در زمین است. قدمت آن به 2میلیارد سال می رسد. قطر آن 10-15 کیلومتر تخمین زده شده و قطر آن حدود 300 کیلومتر است. در حال حاضر در فهرست میراث جهانی یونسکو گنجانده شده است.
مخزن Manicouagan در کانادا
توسط یک شهاب سنگ به دهانه آتشفشان تبدیل شد. قدمت آن حدود 215 میلیون سال است. امروز به چشم کبک معروف است. قطرآن در حال حاضر 72 کیلومتر برآورد شده است.
دهانه آتشفشان Wolfe Creek در استرالیا
عمق این دهانه آتشفشان 60 متر و طول 875 متراست. برخورد یک شهاب 500هزارتنی باعث بوجود آمدن این دهانه شده است.
دهانه آتشفشانShoemaker در استرالیا
این دهانه آتشفشان توسط چندین دریاچه نمک پوشیده شده است. قدمت آن حدودا 1.63 میلیارد سال است.
دریاچه Bosumtwi در غنا
این دریاچه تنها دریاچه طبیعی درکشورغنا است. قطر آن 10.5 کیلومتر و قدمت آن 1.07 میلیون سال است. مردم محلی آن جا را محلی مقدس میدانند