صفحه اصلی وبلاگ انجمن علمی حسابداری

دکتر علی ثقفی

در سال 1323، خانواده ای مؤمن و فرهنگی در قزوین صاحب فرزندی خوش یمن شدند که به حُب مولایشان امیرمؤمنان، نام علی بر او نهادند. پدر و مادر خانواده هر دو از رهروان آموزش بودند که به فرزندان میهن پاک خود دانش و ادب می آموختند. علی سه ساله بود که شمع فروزان وجود مادر خاموش و از گرمای هستی و مهر مادر محروم شد؛ و از همان اوان کودکی، دوران تجربه پایداری و شکیبایی وی آغاز گردید. در سایه حضور پدری آموزگار و دوراندیش، علی دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را با موفقیت پشت سر گذاشت و در سال 1341 با دریافت دیپلم ریاضی از دبیرستان محمد قزوینی فارغ التحصیل شد.
وی در اولین فرصت ممکن در همان خدمت سربازی راه پدر و سیره مادر- پیشه معلمی- را پی گرفت و با استفاده از دوره سپاه دانش، قدم در راهی گذاشت که هیچ گاه از آن روی برنگرداند.
دکتر علی ثقفی در سال 1345 با ورود به مؤسسه عالی حسابداری، دوران تحصیلات تخصصی و عالی خود را پایه ریزی کرد و به طور همزمان در رشته حسابداری دانشکده حسابداری شرکت نفت نیز بر آموزه های خود افزود. همزمان با تحصیل، از سال 1346 در وزارت دارایی وارد حوزه تشخیص مالیات شد و مدت دو سال کمک ممیز و سه سال ممیز بود. از سال 1349 تا1351 نیز با تشکیل و اداره مؤسسه حسابرسی فن پال بر تجارب خود افزود. وی در بهمن سال 1349 موفق به دریافت درجه لیسانس از مؤسسه عالی حسابداری شد و با گذشت دو سال، در سال 1351 برای ادامه تحصیلات عالی به خارج از کشور رفت.
دکتر ثقفی دوره کارشناسی ارشد حسابداری را در سال 1351 در دانشگاه ایالتی ایندیانای آمریکا شروع کرد و در سال 1353، با معدل 8/19 این دوره را پشت سر گذاشت. وی بلافاصله در دوره دکترای حسابداری دانشگاه میسوری کلمبیای آمریکا پذیرفته شد که به طور همزمان اصول حسابداری 1 و 2 و حسابداری صنعتی 1 و 2 را نیز در این دانشگاه تدریس می کرد. پس از دریافت درجه دکترا (1356) از دانشگاه میسوری، این دانشگاه وی را به عنوان استادیار جذب کرد. سه سال نیز در دانشگاه میسوری با تدریس دروس حسابرسی، حسابداری پیشرفته و اصول حسابداری به تعلیم و تربیت پرداخت.
در سال 1359 زمانی که تحصیلکرده ها و غرب دیده ها یارای تحمل مشکلات میهن خود را نداشتند و جلای وطن می کردند، وطن پرستی و آموزه های جان بخش پدر و مادر، دکتر ثقفی را به وطن کشاند. و از این زمان است که خدمات پرقدرشان آغاز می گردد.
دکتر ثقفی به محض ورود، در دانشگاههای شهید بهشتی، دانشکده حسابداری شرکت نفت و مؤسسه عالی بازرگانی به تدریس پرداخت و آموزه های خود را به شاگردان تقدیم کرد.
با انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاهها، وارد وزارت بازرگانی شد و پس از مدتی به سمت معاونت بررسی قیمتها و عضو هیئت مدیره سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان منصوب شد. تصمیمات دکتر در این سِمَت تبعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی گوناگون و گسترده ای به همراه داشت که به همین دلیل از حساسیت فوق العاده ای برخوردار بود. این دوران طولانی، پرمشغله و طاقت فرسا (1360 تا 1380) دورانی سخت و همراه با فراز و نشیبهای گوناگون برای دکتر در عرصه عمل بود. با این همه، در این دوران نیز فرزندان دانشجوی خود را نیز تنها نگذاشت و با بازگشایی دانشگاهها در کنار آنان قرار گرفت.
دکتر ثقفی در دانشگاههای زیر در سطوح مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس کرده است:

•دانشگاه شهید بهشتی،
•دانشگاه تهران،
•دانشگاه علامه طباطبایی،
•دانشگاه صنعتی شریف،
•دانشگاه امام صادق(ع)،
•دانشگاه الزهرا(س)،
•دانشکده حسابداری شرکت نفت.
گوشه ای از خدمات دکتر در دانشگاهها شامل این موارد است:

•تدریس تمام دروس تخصصی دوره لیسانس در دانشگاههای مختلف،
•تقریباً تدریس تمامی دروس تخصصی دوره کارشناسی ارشد،
•تدریس نیمی از دروس دوره دکترای حسابداری،
•راهنمایی بیش از 100 پایان نامه کارشناسی ارشد و 15 پایان نامه دوره دکترا.
در برهه ای که حرفه حسابداری نیاز مبرم به تفکر و اندیشه های نظری داشت، دکتر دوره کارشناسی ارشد را در دانشگاه تربیت مدرس راه اندازی کرد و مدت 10 سال تلاشهای ارزشمندی را با سرپرستی رشته حسابداری این دانشگاه به انجام رساند .
دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد نیز با همت ایشان آغاز شد که سه سال سرپرستی این دوره را خود به عهده گرفت.
با توجه به مشکلات دانشگاهها و کمبود مدرس و به رغم محدودیتهای گوناگون، دکتر علی ثقفی راه اندازی دوره های دکترای تخصصی حسابداری را در داخل کشور ضروری تشخیص داد و این دوره را ابتدا در دانشگاه تهران و سپس در دانشگاه علامه طباطبایی ایجاد و با تمام وجود سعی کرد که از کیفیت لازم برخوردار باشد. از جمله تلاشهای ارزشمند دکتر ثقفی دعوت از استادان ایرانی خارج از کشور و تشویق آنها به تدریس در دوره های دکترا، بود.
ایشان علاوه بر تدریس در دوره های کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه تهران، مجله بررسیهای حسابداری را برای آموزش قلم زدن به دانشجویان خود و گسترش دانش حسابداری منتشر کرد و به مدت 5 سال سردبیر آن بود. بسیاری از دانشجویان ایشان از این راه وارد حوزه نگارش مقالات علمی شدند و با تشویق ایشان این مسیر را ادامه دادند. از دکتر علی ثقفی بیش از20 مقاله در مجله های بررسیهای حسابداری، مطالعات مدیریت، اقتصاد مدیریت، حسابدار و حسابرس به چاپ رسیده است. دکتر ثقفی علاوه بر این، عضویت هیأت تحریریه مجله های مطالعات مدیریت و تحقیقات مالی نیز داراست.
دکتر علی ثقفی با سازمان حسابرسی ، همکاری مستمر داشته و مدت 4 سال مدیر تدوین استانداردهای حسابداری بوده است. نشریه 113 سازمان حسابرسی با عنوان مبانی نظری و گزارشگری مالی در ایران، یکی از دستاوردهای ارزشمند مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری وحسابرسی است که با مشارکت ایشان تهیه شده است.
دکتر علی ثقفی در سال 1377 عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی شد و همزمان برای بار دیگر مأمور خدمت در سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گردید. مأموریت ایشان تا سال 1380 ادامه داشت.
با آغاز به کار جامعه حسابداران رسمی، از سوی شورای عالی این جامعه دکتر علی ثقفی به سمت دبیرکل جامعه منصوب شدند.

فهرست مقاله های منتشر شده دکتر علی ثقفی
•تحلیلی بر تأثیر رویه های حسابداری در تصمیم گیریهای مدیریت، مجموعه مقالات اولین سمینار حسابداری، زمستان 1368
•ماهیت پژوهشهای حسابداری، اقتصاد و مدیریت، 1369
•اطلاعات مالی و قیمت سهام، اولین سمینار بورس اوراق بهادار، 1370
•مبانی نظری استانداردهای حسابداری بر واحدهای انتفاعی، بررسیهای حسابداری، تابستان 1371
•تأثیر روشهای حسابداری در تصمیم گیریهای مدیریت، بررسیهای حسابداری، پاییز 1371
•اعتلاء آموزش حسابداری در کشورهای در حال رشد: بررسی مورد ایران، بررسیهای حسابداری، پاییز1371
•Accounting Profession in Iran: Problems and Remedial Startegies، 1992
•فرضیه بازار کارا اوراق بهادار و تأثیر آن در حسابداری، حسابرس، تابستان 1372
•اقتصاد و حسابداری، دوقولهای ناسازگار، بررسیهای حسابداری، پاییز 1372
•حسابداری طرحهای عمرانی غیرانتفاعی، سمینار ذیحسابان مالی، پاییز 1372
•موانع توسعه حسابداری در ایران از دیدگاه تئوری، حسابدار، اسفند 1372
• Income Information for Decision Making ، بررسیهای حسابداری، پاییز 1372
•نرخ بازده سرمایه گذاری: دفتری یا واقعی، مطالعات مدیریت، پاییز 1373
•رفتار سود حسابداری، بررسیهای حسابداری، پاییز 1373
•Islamic Banking Performance Evaluation and Control ، American Accounting Association Western Regional Meeting، تابستان 1374،1995 May
• آزمایش تجربی در مورد نظریه سود تضمین شده برای سرمایه، بررسیهای حسابداری، تابستان و پاییز 1375
• کاربرد سیستم کنترل در تجزیه و تحلیل انحرافات بهای تمام شده، بررسیهای حسابداری، زمستان 1375 بهار 1376
•جامعیت گزارشهای سالانه و ویژگیهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران، بررسیهای حسابداری، زمستان 1376
•مدیریت استراتژیک و ایده های نوین حسابداری مدیریت، حسابرس، بهار 1377
•صورتهای مالی میاندوره ای در بورس اوراق بهادار، حسابرس، زمستان 1377
•ضوابط قیمت گذاری کالاها، آوند، آبان 1378
•مقدمه ای بر مبانی نظری حسابداری مدیریت، حسابرس، اسفند 1379
•در جستجوی واقعیت، حسابدار، اسفند 1380
•در جستجوی واقعیت، حسابدار، اردیبهشت 1381
پدید آورنده:دکتر موسی بزرگ اصل

 

 هزينه يابي كيفيت در پروژه ها
 

چكيده
با پيشرفت روشهاي مديريتي و نيز افزايش رقابت در بازار سيستم هاي حسابداري قيمت تمام شده و هزينه يابي استاندارد، پاسخگوي نيازهاي روز جهت سنجش و كنترل هزينه هاي فرايندهاي ساخت و توليد نيستند. بنابراين، براي كنترل بهتر و دقيق تر هزينه ها به روشهاي بهتري نيــــاز است. در همين راستا روشهايي مثل هزينه يابـي مبتني بر فعاليت، مطرح شده اند...........

برای خواندن ادامه مطلب  بر روی عنوان کلیک کنید

تاریخچه پول

 نام اولیه آن پولی پولیس بود که از مس ساخته می شد.بعضی علما می گویند کلمه پولس همان فلوس است که اول در فنیقیه و بعداً به کشورهای دیگر سرایت کرد.در جوامع اولیه معمولا مبادله کالا به صورت مبادله ی پایاپای انجام می گردید.بعداً با بزرگتر شدن جوامع بشری نیاز به مبادله به وسیله پول شکل گرفت.مثلاً زمان قدیم در خاورمیانه جو به عنوان پول مورد استفاده قرار می گرفت و یا در قاره آمریکا صدف به عنوان پول استفاده می گردید.به نظر هرورت اولین کسانی که از سکه نقره به عنوان پول استفاده می کردند مردم لیدیا بودند و با گسترش بانک ها استفاده از رسیدهای بانکی به عنوان پول گسترش یافت . در بین قرن های 17 تا 19 میلادی بیشتر کشورهای اروپایی استاندارد طلا مورد استفاده بود که در آن پول کاغذی ارزش معین و ثابتی نسبت به طلا بود.

 

واژه ی پول :

پول از کلمه یونانی به نام Qbolos گرفته شده و آن سکه ای بود برابر یک ششم درهم. گریستین سن معتقد است کلمه پول در زمان اشکانیان به ایران راه یافته است .

سکه : نام دستگاه آهنینی بود که برای مهر زدن بر پول هایی که در میان مردم رایج بود و با آن معامله می کردند به کار می رفت . بنابراین سکه عبارتست از یک قطعه فلز به وزن معین که روی آن علامت رسمی دولت یا حکومت که عیار و وزن آن و ارزش آن را تعهد می کنند .

سکه در ایران در دوره ی هخامنشی :

بی شک پیش از دولت هخامنشی و تصرف لیدی در سال 564 قبل از میلاد ایرانیان به اختراع پول اقدام کرده و در کشور رواج دانست . داریوش اول پادشاهی بود که بر آن شد پولی ضرب کند که در همه جا پذیرفته شود و در سراسر کشور اعتبار داشته باشد و برخلاف مسکوکات قبلی فقط ارزش محلی نداشته باشد و اولین سکه ای که شهرت جهانی دارد سکه داریوش است که یونانی ها به آن دریکوس یعنی داریوش می گفتند .

واژه ی درم که اصل آن دارشم (دراخم) یونانی است پس از فتح یونان به دست سپاهیان ایران در ایران متداول شد و واحدهای کوچکتر آن به نام زر ، نیم ستاتر و یک سوم ستاتر نامیده می شدند .

بطور کلی می توان گفت که در دوره های مختلف پادشاهی در ایران سکه با نام های مختلفی رواج داشته که اهم آن عبارتند از : در دوره ی صفوی زمان شاه عباس سکه به نام عباسی بود و هر پنجاه عباسی را یک تومان می نامیدند و هر عباسی معادل دویست دینار بود که حتی ببعد از انتخاب ريال در سال 1308 شمسی و سالها بعد از آن از این واحد پولی استفاده می شد .

در دوره ی نادر شاه واحد پولی به نام نادری بود که ارزش آن ده شاهی بود .

در دوره ی قاجاریه واحد پول تومان و شاهی بود که تا اوایل دوره ی پهلوی رایج بود اما طلا پشتوانه ی پول نبود .

در سال 1308 شمسی طلا پشتوانه ی پول شد و از مسکوکات قانونی طلا در دوره ی رضا شاه سکه ی پهلوی است و پس از انقلاب سکه بهار آزادی که با همان عیار پهلوی است (عیار 900 در هزار ) و از این تاریخ به بعد بود که پول کاغذی توسط بانک شاهنشاهی به چاپ رسید .

بعد از جنگ جهانی دوم در کنفرانس برتون وودز بیشتر کشورهای دنیا با استفاده از پول فیات که به دلار آمریکا ثابت شده بود روی آوردند و دلار آمریکا تنها پولی بود که ارزش آن نسبت به طلا ثابت شده بود . در سال 1971 و در زمان ریچارد نیکسون آمریکا به صورت یکطرفه پیمان برتون وودز را لغو نمود و از آن تاریخ تمامی پول مورد استفاده در دنیا تبدیل به پول فیات گردید.

تعریف ابتدایی پول : پول وسیله ، قطعه ، شی ، یا چیزیست که انسانها برای تبادل خواسته ها ، خدمات ، و کالاهای مورد نیاز از آن استفاده می کنند . هرچیزی می تواند به عنوان پول مورد استفاده قرار گیرد . در بسیاری از کشورهای جهان طلا و نقره به عنوان پول رایج بودند .

تعریف پول در اقتصاد : در مفهوم اقتصادی پول واحدی برای اندازه گیری تولید اقتصادی و نیز واحدی برای ذخیره ارزش اقتصادی می باشد . حجم پول در اقتصاد آثار کاملاً بارزی دارد و بر نرخ تورم ، بهره ، بیکاری و تولید تأثیرگذار است .

ویژگی های پول رایج عبارتند از :

1-مورد قبول عموم باشد .

2-با دوام باشد .

3-دارای ارزش ثابت باشد .

4-تولید آن محدود باشد .

5-استفاده از آن آسان بوده و قابل تقسیم به قسمت های کوچکتر باشد .

 

انواع پول :

1- پول کالایی : در این نوع پول هر کالایی می تواند به عنوان پول مورد استفاده قرار گیرد مثل طلا ، نقره ، سنگ ، سیگار و ...

2- پول فیات : پولی است که فاقد هرگونه ارزش ذاتی بوده و ارزش آن تنها وابسته به حکومت است و با سقوط حکومت پول آن نیز بی ارزش می شود . نکته ) تفاوت پول کالایی با پول فیات در این است که در صورت مخدوش بودن یا پارگی پول فیات قابل تعویض با اسکناس نو می باشد ، که این امکان برای پول کالایی وجود ندارد .

3- مسکوکات : مسکوکات در واقع پول ضرب شده توسط حکومت می باشد که به صورت سکه و یا اسکناس باشد .

4- پول بانکی : پو لی است که در یک حساب بانکی بوده و قابل برداشت از شعب بانک و یا دستگاه های خودپرداز است .

تفاوت پول بانکی با پول مسکوک : پول بانکی اولاً به صورت غیر فیزیکی بوده و تنها یک عدد در دفترچه حساب صاحب حساب است . ثانیاً در صورت از بین رفتن آن موسسه بانکی پول ذخیره شده در آن نیز از بین می رود .

مکتب های اقتصادی پول :

1- دیدگاه کلاسیک : این دیدگاه توسط آلفرد مارشال مطرح شد و معتقدند که پول فقط وسیله مبادله است که از حاصل ضرب سرعت گردش پول برابر ارزش تولیدات حاصل می شود .

2- دیدگاه کینز : این دیدگاه بعد از جنگ جهانی دوم در دنیا قدرت گرفت . انگیزه های تقاضای پول از نظر این دیدگاه عبارتند از : 1- انگیزه معاملاتی : مردم پول نگه می دارند تا فاصله و شکاف زمانی موجود بین دریافت درآمد و هزینه که موجب پرداخت می شوند را بپوشانند . 2- انگیزه احتیاطی پول : افراد به حوادث پیش بینی نشده مقداری پول خود را نگهداری می کنند . 3- انگیزه سفته بازی یا بورس بازی : مردم پول خود را به صورت نقد نگهداری می کنند ؛ اگر نرخ بهره پول افزایش مردم کمتر بورس بازی می کنند و اگر بهره پول کاهش یابد مردم بیشتر تمایل دارند که با پول خود بورس بازی کنند .

چهل ویژگی یک حسابرس موفق
 
- رعايت ادب، نزاكت و انضباط در تعاملات انســاني، آمدو رفت ها، جلسات و... ؛

- پرهيز از هرگونه زدوبند و مصالحه كه به كسر شأن يك حسابرس و دانش حسابرسي منجر مي شود؛

- داشتن حساسيت و دلسوزي نسبت به اهميت و جايگاه بيت المال؛

- تلاش درجهت رفع مشكلات حرفه اي و استفاده از فناوريهاي نوين مرتبط با شغل؛

- برخورداري از بصيرت، بينش، درك مطلوب و قدرت تجزيه وتحليل مسائل؛

- پرهيز از غرض ورزي و عدم دخالت حب و بغضها در رسيدگي ها و حسابرسي ها؛

- تقدم منافع جمعي، گروهي و سازماني بر منافع فردي و شخصي؛

- ارائه مشاوره هاي لازم و كافي به مجموعه تحت حسابرسي درجهت پيشگيري از بروز تخلفات و درنهايت كاستن از هزينه نهايي تمام شده حسابرسي دستگاهها؛

- برخورداري از روابط عمومي قوي به منظور جلب نظر مساعد و موافق ديگران به منظور پيشبرد بهتر انتظارات و كارها؛

- پرهيز از شتابزدگي و نداشتن عجله در قضاوتها و تصميم گيريها؛

- ياري جستن از اموري نظير: توكل، توسل، تدبر، مشورت و شورا؛

- داشتن آگاهي هاي لازم و كافي نسبت به زبان انگليسي و رايانه به عنوان دو عنصر اساسي و كاربردي در زندگي و مناسبات انساني و علمي؛

- زمينه سازي و فراهم آوردن بستر مناسب براي رشد و شكوفايي استعدادها و بروز توانمنديهاي همكاران؛

- پرهيز از تك روي، انتقام گيري، لجاجت، بي تفاوتي و پرخاشگري؛

- بهره گيري از آيات، احاديث، كلام، توصيه ها و آموزه هاي بزرگان و شرع مقدس درجهت توفيق هرچه بيشتر در انجام وظايف و مسئوليتهاي محوله؛

- توجه به ايمني و آراستگي محيط كار؛

- اجازه ندادن به افراد و گروههاي سودجو و منفعت طلب براي چشم پوشي و يا سرپوش گذاردن بر تخلفات آنها؛

- همواره خدا را حاضر، ناظر و آگاه بر اعمال و رفتار خود ديدن؛

- مطالعه و بررسي كتابها، مجلات و منابع داخلي وخارجي مرتبط با حرفه حسابداري و حسابرسي در راستاي تقويت سطح دانش و آگاهي هاي فردي؛

- داشتن ابتكار، خلاقيت، نوآوري، پويايي و شادابي درحين انجام وظايف؛

- توجه به اعضاي خانواده خود و تلاش درجهت رفع نيازهاي مادي و معنوي آنان؛

- برخورد شجاعانه با رواج روحيه تملق، چاپلوسي، رياكاري و زيرپاي ديگران را خالي كردن؛

- داشتن حس وفاداري و تعلق نسبت به سازمان؛

- ارائه راهكارها و پيشنهادات سازنده به فرادستان درجهت صرفه جويي در انرژي و هزينه ها؛

- پرهيز از تعصب گرايي، قوم گرايي و رابطه بازي در رسيدگي ها و حسابرسي ها؛

- استفاده بهينه از امكانات، لوازم و تجهيزات دراختيار درجهت اجراي دقيق وظايف؛

- بهره گيري از مديريت زمان در استفاده مطلوب از زمان دراختيار و جلوگيري از تبديل فرصتها به تهديدها

 

مسابقات وبلاگ نویسی با محوریت محرم و عاشورا  شامل 20 امتیاز کلی به شرح زیر میباشد

 

 

10 امتیاز: نام و قالب وبلاگ و لینک ها وپیوند های وبلاگ و رفع نیاز های  کاربر برای یافت موضوعات وبلاگ

لینک سایت  دانشگاه  حتما در وبلاگ قید شود

 

 

10 امتیاز: مطالب مرتبط با موضوع، بروز بودن مطالب ، جامع و کامل بودن مطلب در حد رفع نیاز های کلی کاربر  در ارتباط با موضوع

 

 

 

داوران :

معاونت فرهنگی دانشگاه: مهندس میثم اسدی

 

دانشجویان برگزیده :  امین پورزارع    بهرام پوررزاقی

 

 

صفحه اصلی وبلاگ انجمن علمی حسابداری